19 Sept 2012

Apa yang perlu anda tahu tentang kereta Perodua Viva

Here's my thoughts about Perodua Viva's car.
Did you know, most fuel-efficient car in Malaysia is PERODUA VIVA cars for city compact category ... The evidence is confirmed in ASIAN AUTO-BOSCH FUEL EFFICIENCY AWARD. This car is used for work. Engine was smooth. Thank God for the vagaries never properly care for it was always serviced. Indeed serious fuel-efficient household work return RM50 can last a week with the DVVT powered fuel-efficient technology. 


Akhirnya setelah menunggu lama dengan jangkaan penuh spekulasi, Pengganti Model "mini Myvi" Kancil / Kelisa yang pernah dikenali sebagai Perodua D18D akhirnya telah diumumkan, dan namanya adalah Perodua Viva. Ini tidak mendatangkan banyak kejutan kepada orang ramai sebab namanya telah dibocorkan untuk beberapa lama sudah, tetapi sekarang kita dapat mengetahui spesifikasi penuh Perodua Viva, butir-butir, ciri-ciri, gambar yang jelas  serta yang paling penting sekali, berapa banyak kos nya!
Perodua Viva adalah sebuah kereta A-segmen. Apa yang membuatkan ia menarik adalah ia dilihat mempunyai  DNA Toyota dan kekurangan mana-mana pilihan lain yang berdaya maju dalam A-segmen.Ia seolah-olah pembeli A-segmen yang tipikal telah beralih arah kepada B-segmen, terutamanya ke Perodua Myvi. Perodua A segmen telah menawarkan lebih dari sedekad lama dan piawaian untuk berapa besar kereta A-segmen seharusnya telah cukup banyak berubah. Kancil terlalu kecil untuk sesiapa sahaja pun melainkan orang yang save budget.
Jualan Kancil dan Kelisa telah menurun dari tahun 2003 dan seterusnya, merosot beransur-ansur dari kira-kira 100,000 buah dalam setahun pada tahun 2003 kepada hanya kira-kira 60,000 buah dalam tahun pada tahun 2006.Dengan pengenalan Perodua Viva, Perodua bercadang untuk mengubah persepsi pasaran tentang model A-Segmen nya iaitu dari KECIL kepada COMPACT, dari MURAH kepada MAMPU, dan dari KUALITI RENDAH kepada KUALITI TINGGI.

Dalaman Perodua Viva
Berdasarkan generasi Daihatsu Mira sebelumnya yang di mana baru sahaja telah digantikan tahun lepas, ia adalah benar-benar tidak menjadi rahsia lagi bagaimana rupa bentuk Viva.
Mewarisi kepakaran Daihatsu’s K-car, Perodua Viva berkongsi design dalaman ruangan Myvi yang cekap. Dalam segi panjang dalaman, Perodua Viva sebenarnya lebih panjang daripada Perodua Myvi, panjang 1845mm berbanding Perodua Myvi iaitu 1835mm. Dengan panjang dalaman ini ia telah mendahului, dengan semua pesaing termasuk modelnya sendiri  Kancil dan model Kelisa mempunyai dalaman yang lebih pendek daripada 1790mm.
Untuk lebar dalaman, ia adalah 1300mm lebar, berbanding Myvi 1400mm. Ia pastinya lebih luas daripada Kelisa iaitu 1220mm. Perodua Viva mempunyai kapasiti 149 boot liter dengan tempat duduk belakang ke atas, dan ini meningkat kepada 449 liter dengan tempat duduk belakang ke bawah.
Empat pintunya terbuka seluas 90 darjah, satu peningkatan berbanding dengan Perodua Myvi yang mempunyai pembukaan pintu sudut  seluas 80 darjah, dan peningkatan yang besar terhadap pembukaan sudut pintu Kelisa yang seluas 60 darjah. Terdapat banyak ruang penyimpanan di dalam kereta, selain daripada glovebox biasa, terdapat dulang yang terletak di bawah tempat duduk penumpang.

Perbezaan Tahap Potongan atau Bentuk
Perodua Viva dikeluarkan dalam empat tahap potongan - 660cc, 850cc, 1000cc, dan premium 1000cc. Perodua Viva 660cc mempunyai tahap potongan yang jelasnya untuk sebab-sebab penjimatan kos. Bumpers,handle pintu dan cermin sisi adalah bahan berwarna –selalunya benda kelabu yang tidak ber’cat itu. Sistem audionya adalah radio dan pemain kaset sahaja, tanpa pilihan untuk CD, dan hanya terdapat pembesar suara hadapan. Rodanya adalah roda keluli 12 inci. Cover tempat duduk yang dinyatakan sebagai "gred standard", apa saja maknanya. Lampu signal merupakan unit lensa amber. Terdapat tiada tingkap kuasa.
Perodua Viva 850cc mengambil satu takuk ke atas dengan handle pintu dan bumper dicat sama dengan warna badan kereta. Roda masih lagi roda keluli 12 inci, tetapi penutup roda (wheel cap) penuh dibekalkan. Ada tingkap kuasa. Bahan seat cover dinyatakan sebagai "gred sederhana". Sistem audio dilengkapi dengan pemain CD dan juga 4 speaker. Ia juga mempunyai kuasa automatic cermin sisi, yang bermakna anda boleh menyesuaikan sudutnya dari dalam kereta melalui butang kawalan, tetapi ia tidak mempunyai ciri-ciri menarik balik cermin sis tersebut. Kedua-dua 660cc dan 850cc tidak mempunyai ‘power steering’!
Perodua Viva 1000cc ditambahkan dengan beberapa ciri-ciri yang bagus seperti dulang bawah kerusi, amaran buzzer headlamp (sekiranya anda meninggalkan kereta anda dengan HEADLAMP masih berpasang), pelaras ketinggian tempat duduk, dan yang paling penting stereng kuasa (power steering). Roda masih tetap lagi roda keluli dengan penutup cap topi lengkap, tetapi saiznya adalah dalam 13 inci. Lampu isyarat adalah dari jenis kanta jelas. Versi premium ini mempunyai keselesaan seperti cermin sisi elektrik boleh tarik balik ke dalam, kali pertama bagi kereta Perodua. Malah premium Myvi tidak mempunyai ciri ini.
Dan yang sudah semestinya, ciri-ciri yang satu kemestian bagi versi mana-mana keluaran premium kereta tempatan adalah ABS dan dual SRS beg udara, yang hanya boleh didapati pada Perodua Viva  Premium 1000cc. Premium 1000cc mempunyai kerusi "Gred Tinggi" bagi perodua, manakala standard 1000cc menggunakan kerusi gred sederhana yang sama dengan 850cc.
Selain daripada enjin yang berbeza, spesifikasi teknikal lain yang anda perlu ambil perhatian adalah system suspension. Semua kereta Perodua Viva menggunakan topang McPherson depan dan torsion beam setup di belakang, tetapi model 1000cc mempunyai sebuah bar penstabil tambahan di hadapan.

Enjin Perodua Viva
Menjanakan Perodua Viva adalah rangkaian daripada tiga enjin, yang semua didatangkan dengan Variable Valve Timing DVVT. Ya, DVVT malah untuk model 660cc dan 850cc. Enjin EF-VE 660cc adalah high revver, dengan kuasa puncak sebanyak 47 kuasa kuda apabila mencapai setinggi 7200rpm. Readline enjin adalah 8.000rpm yang astronomi, nombor tersebut biasanya dikaitkan dengan prestasi kereta, tetapi sesaran kecil enjin K-kereta sebenarnya agak tipikal. Torque puncak dari  58Nm tiba pada 4400 rpm.
Enjin 850cc adalah ED-VE, mempunyai  kuasa kuda yang lebih tinggi sedikit daripada 660cc sebanyak 52 kuasa kuda, tetapi ia dicapai serendah 6000rpm. Torque puncak juga lebih tinggi dan tiba lebih awal dalam julat put - 76Nm pada 4,000 rpm. Enjin sesaran terbesar adalah EJ-VE yang di mana kita semua sudah familiar sejak Myvi 1.0 liter - kuasa kuda 60 pada 6,000 rpm dan 90nm tork dicapai pada rpm rendah 3600. Semua kereta datang dengan kotak gear 5 kelajuan manual, tetapi model 1000cc mempunyai kotak gear automatik 4-kelajuan.



The latest price list for Perodua Car Models 2012( Myvi , Alza and Viva ) .


Perodua price list promotion for may 2012
The above Perodua Price List is based on metallic colors. Price for installment are based on 10% down payment.

30 comments:

  1. Bagai mana ka cara nya kita mnyalesai kan viva bila dia lari sytem dan x bepungsi aircon kipas injin ada ka ini d sbb kan sytem lari taiming dan perlu f btul kan bgai mana ka nak selasai kan bnde harapklum dan ingin respon

    ReplyDelete
  2. Tuan, Ada beza tak crankshaft kancil 850 dan viva 850

    ReplyDelete
  3. Apa akan jadi jika DVVT Viva tak berfungsi

    ReplyDelete
  4. Klu engin 660 viva guna computer box 850..blh jln x kereta...adakah setting lari

    ReplyDelete
  5. Kalau enjin viva 1000 nak tukar selinder head viva 850 boleh x...ada masalah x...sbb head viva 1000 susah dpt la

    ReplyDelete
    Replies
    1. boss dah dapat jawapan ke.. saya pun dalam situasi yg sama

      Delete
  6. Alarm check enjin keluar. Minyak enjin semua br tkr. Sb apa ya?

    ReplyDelete
  7. Tuan nk tnyr sy bru ambil viva elite seken.. Smalam die mati pasto gmba injin mnyala. Itu sb ape ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. adakah ini bermakna komputer box bermasalah atau computer box boleh detect masalah

      Delete
  8. Tn,gearbox 1000 cc beza tak dgn 850 dan 660?

    ReplyDelete
  9. Ini pendapat saya tentang viva,saya pakai elite Auto 2009, throttle respond saya rasa antara paling best walau guna cable.Sayangnya takde ABS dan airbag..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tambahan= sebenarnya enjin viva ni hanya VVT(pada intake camshaft) bukan Dvvt seperti yang tertampal di sticker cermin belakang tu.Mileage mencecah 270,000.Alhamdulillah tak pernah meragam tak boleh nak idup atau sebagainya

      Delete
  10. Tumpang tanya brade2 klu enjin 1.0 dng 660 block sama x. Blh ke klu 660 tukar block 1.0

    ReplyDelete
  11. Apa beza valve 1.0 dgn 660 head viva?dia berbaza d valve ka atau dri camshape atas?ble bagi pencerahan bro

    ReplyDelete
  12. my viva 1.0 tiada power steering dan abs serta airbag depan...cuma ada auto lock pintu ketika pijak break dan sensor reverse

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa perbezaan viva 1.0ez dan 1.0 sx...body part sama atau lain

      Delete
  13. Apa masalah jikalau camshaft pully dvvt tidak berfungsi?

    ReplyDelete
  14. Patutke sy ambil viva elite sec atau myvi s.e?

    ReplyDelete
  15. Mcm mna kita nk tau perbezaan enjin viva mgikut cc

    ReplyDelete
  16. Saya ada viva 850 manual, sekiranya saya tukar gearbox ke 660 (4 speed)ada perbezaanah dalam menaiki bukit dan jalan di highway. Minta penjelasan tuan.

    ReplyDelete
  17. Salam Tuan, bolehkah Viva 850 dprtingkatkn kpd power steering? TKasih.

    ReplyDelete
  18. Kenapa viva sya yidak menggunakan stibilezer link

    ReplyDelete
  19. kedudukan filter aircond viva 660cc di mana?

    ReplyDelete
  20. nak tanya clutch kit 850 sama ke dgn 1.0 tq

    ReplyDelete
  21. tuan tumpang bru ni adk sy ade angkt head enjin myvi 1.0 lepas dah pasang semua sensor enjin x dpt crank dn penel meter x menyala ada bersangkut dgn ecu x tuan

    ReplyDelete