Did you know, most fuel-efficient car in Malaysia is PERODUA VIVA cars for city compact category ... The evidence is confirmed in ASIAN AUTO-BOSCH FUEL EFFICIENCY AWARD. This car is used for work. Engine was smooth. Thank God for the vagaries never properly care for it was always serviced. Indeed serious fuel-efficient household work return RM50 can last a week with the DVVT powered fuel-efficient technology.
Akhirnya setelah menunggu lama dengan jangkaan penuh
spekulasi, Pengganti Model "mini Myvi" Kancil / Kelisa yang pernah dikenali
sebagai Perodua D18D akhirnya telah diumumkan, dan namanya adalah Perodua Viva.
Ini tidak mendatangkan banyak kejutan kepada orang ramai sebab namanya telah dibocorkan
untuk beberapa lama sudah, tetapi sekarang kita dapat mengetahui spesifikasi
penuh Perodua Viva, butir-butir, ciri-ciri, gambar yang jelas serta yang paling penting sekali, berapa
banyak kos nya!
Perodua Viva adalah sebuah kereta A-segmen. Apa yang membuatkan
ia menarik adalah ia dilihat mempunyai
DNA Toyota dan kekurangan mana-mana pilihan lain yang berdaya maju dalam
A-segmen.Ia seolah-olah pembeli A-segmen yang tipikal telah beralih arah kepada
B-segmen, terutamanya ke Perodua Myvi. Perodua A segmen telah menawarkan lebih dari
sedekad lama dan piawaian untuk berapa besar kereta A-segmen seharusnya telah
cukup banyak berubah. Kancil terlalu kecil untuk sesiapa sahaja pun melainkan
orang yang save budget.
Jualan Kancil dan Kelisa telah menurun dari tahun 2003 dan
seterusnya, merosot beransur-ansur dari kira-kira 100,000 buah dalam setahun
pada tahun 2003 kepada hanya kira-kira 60,000 buah dalam tahun pada tahun
2006.Dengan pengenalan Perodua Viva, Perodua bercadang untuk mengubah persepsi
pasaran tentang model A-Segmen nya iaitu dari KECIL kepada COMPACT, dari MURAH
kepada MAMPU, dan dari KUALITI RENDAH kepada KUALITI TINGGI.
Dalaman Perodua Viva
Berdasarkan generasi Daihatsu Mira sebelumnya yang di mana baru
sahaja telah digantikan tahun lepas, ia adalah benar-benar tidak menjadi rahsia
lagi bagaimana rupa bentuk Viva.
Mewarisi kepakaran Daihatsu’s K-car, Perodua Viva berkongsi
design dalaman ruangan Myvi yang cekap. Dalam segi panjang dalaman, Perodua
Viva sebenarnya lebih panjang daripada Perodua Myvi, panjang 1845mm berbanding Perodua
Myvi iaitu 1835mm. Dengan panjang dalaman ini ia telah mendahului, dengan semua
pesaing termasuk modelnya sendiri Kancil
dan model Kelisa mempunyai dalaman yang lebih pendek daripada 1790mm.
Untuk lebar dalaman, ia adalah 1300mm lebar, berbanding Myvi
1400mm. Ia pastinya lebih luas daripada Kelisa iaitu 1220mm. Perodua Viva
mempunyai kapasiti 149 boot liter dengan tempat duduk belakang ke atas, dan ini
meningkat kepada 449 liter dengan tempat duduk belakang ke bawah.
Empat pintunya terbuka seluas 90 darjah, satu peningkatan
berbanding dengan Perodua Myvi yang mempunyai pembukaan pintu sudut seluas 80 darjah, dan peningkatan yang besar
terhadap pembukaan sudut pintu Kelisa yang seluas 60 darjah. Terdapat banyak
ruang penyimpanan di dalam kereta, selain daripada glovebox biasa, terdapat
dulang yang terletak di bawah tempat duduk penumpang.
Perbezaan Tahap
Potongan atau Bentuk
Perodua Viva dikeluarkan dalam empat tahap potongan - 660cc,
850cc, 1000cc, dan premium 1000cc. Perodua Viva 660cc mempunyai tahap potongan
yang jelasnya untuk sebab-sebab penjimatan kos. Bumpers,handle pintu dan cermin
sisi adalah bahan berwarna –selalunya benda kelabu yang tidak ber’cat itu.
Sistem audionya adalah radio dan pemain kaset sahaja, tanpa pilihan untuk CD,
dan hanya terdapat pembesar suara hadapan. Rodanya adalah roda keluli 12 inci.
Cover tempat duduk yang dinyatakan sebagai "gred standard", apa saja
maknanya. Lampu signal merupakan unit lensa amber. Terdapat tiada tingkap kuasa.
Perodua Viva 850cc mengambil satu takuk ke atas dengan
handle pintu dan bumper dicat sama dengan warna badan kereta. Roda masih lagi roda
keluli 12 inci, tetapi penutup roda (wheel cap) penuh dibekalkan. Ada tingkap
kuasa. Bahan seat cover dinyatakan sebagai "gred sederhana". Sistem
audio dilengkapi dengan pemain CD dan juga 4 speaker. Ia juga mempunyai kuasa automatic
cermin sisi, yang bermakna anda boleh menyesuaikan sudutnya dari dalam kereta
melalui butang kawalan, tetapi ia tidak mempunyai ciri-ciri menarik balik
cermin sis tersebut. Kedua-dua 660cc dan 850cc tidak mempunyai ‘power steering’!
Perodua Viva 1000cc ditambahkan dengan beberapa ciri-ciri
yang bagus seperti dulang bawah kerusi, amaran buzzer headlamp (sekiranya anda
meninggalkan kereta anda dengan HEADLAMP masih berpasang), pelaras ketinggian
tempat duduk, dan yang paling penting stereng kuasa (power steering). Roda
masih tetap lagi roda keluli dengan penutup cap topi lengkap, tetapi saiznya
adalah dalam 13 inci. Lampu isyarat adalah dari jenis kanta jelas. Versi
premium ini mempunyai keselesaan seperti cermin sisi elektrik boleh tarik balik
ke dalam, kali pertama bagi kereta Perodua. Malah premium Myvi tidak mempunyai
ciri ini.
Dan yang sudah semestinya, ciri-ciri yang satu kemestian
bagi versi mana-mana keluaran premium kereta tempatan adalah ABS dan dual SRS
beg udara, yang hanya boleh didapati pada Perodua Viva Premium 1000cc. Premium 1000cc mempunyai kerusi
"Gred Tinggi" bagi perodua, manakala standard 1000cc menggunakan kerusi
gred sederhana yang sama dengan 850cc.
Selain daripada enjin yang berbeza, spesifikasi teknikal
lain yang anda perlu ambil perhatian adalah system suspension. Semua kereta
Perodua Viva menggunakan topang McPherson depan dan torsion beam setup di
belakang, tetapi model 1000cc mempunyai sebuah bar penstabil tambahan di
hadapan.
Enjin Perodua Viva
Menjanakan Perodua Viva adalah rangkaian daripada tiga
enjin, yang semua didatangkan dengan Variable Valve Timing DVVT. Ya, DVVT malah
untuk model 660cc dan 850cc. Enjin EF-VE 660cc adalah high revver, dengan kuasa
puncak sebanyak 47 kuasa kuda apabila mencapai setinggi 7200rpm. Readline enjin
adalah 8.000rpm yang astronomi, nombor tersebut biasanya dikaitkan dengan prestasi
kereta, tetapi sesaran kecil enjin K-kereta sebenarnya agak tipikal. Torque
puncak dari 58Nm tiba pada 4400 rpm.
Enjin 850cc adalah ED-VE, mempunyai kuasa kuda yang lebih tinggi sedikit daripada
660cc sebanyak 52 kuasa kuda, tetapi ia dicapai serendah 6000rpm. Torque puncak
juga lebih tinggi dan tiba lebih awal dalam julat put - 76Nm pada 4,000 rpm.
Enjin sesaran terbesar adalah EJ-VE yang di mana kita semua sudah familiar sejak
Myvi 1.0 liter - kuasa kuda 60 pada 6,000 rpm dan 90nm tork dicapai pada rpm
rendah 3600. Semua kereta datang dengan kotak gear 5 kelajuan manual, tetapi
model 1000cc mempunyai kotak gear automatik 4-kelajuan.
The latest price list for Perodua Car Models 2012( Myvi , Alza and Viva ) .
The above Perodua Price List is based on metallic colors. Price for installment are based on 10% down payment.
Bagai mana ka cara nya kita mnyalesai kan viva bila dia lari sytem dan x bepungsi aircon kipas injin ada ka ini d sbb kan sytem lari taiming dan perlu f btul kan bgai mana ka nak selasai kan bnde harapklum dan ingin respon
ReplyDeleteCek fius box utk aircond..kdang2 tu tbakar
DeleteTuan, Ada beza tak crankshaft kancil 850 dan viva 850
ReplyDeleteApa akan jadi jika DVVT Viva tak berfungsi
ReplyDeleteKlu engin 660 viva guna computer box 850..blh jln x kereta...adakah setting lari
ReplyDeleteKalau enjin viva 1000 nak tukar selinder head viva 850 boleh x...ada masalah x...sbb head viva 1000 susah dpt la
ReplyDeleteboss dah dapat jawapan ke.. saya pun dalam situasi yg sama
DeleteAlarm check enjin keluar. Minyak enjin semua br tkr. Sb apa ya?
ReplyDeleteSensor
DeleteTuan nk tnyr sy bru ambil viva elite seken.. Smalam die mati pasto gmba injin mnyala. Itu sb ape ye
ReplyDeletePergi cek computer box
Deleteadakah ini bermakna komputer box bermasalah atau computer box boleh detect masalah
DeleteTn,gearbox 1000 cc beza tak dgn 850 dan 660?
ReplyDeleteIni pendapat saya tentang viva,saya pakai elite Auto 2009, throttle respond saya rasa antara paling best walau guna cable.Sayangnya takde ABS dan airbag..
ReplyDeleteTambahan= sebenarnya enjin viva ni hanya VVT(pada intake camshaft) bukan Dvvt seperti yang tertampal di sticker cermin belakang tu.Mileage mencecah 270,000.Alhamdulillah tak pernah meragam tak boleh nak idup atau sebagainya
DeleteTumpang tanya brade2 klu enjin 1.0 dng 660 block sama x. Blh ke klu 660 tukar block 1.0
ReplyDeleteApa beza valve 1.0 dgn 660 head viva?dia berbaza d valve ka atau dri camshape atas?ble bagi pencerahan bro
ReplyDeletemy viva 1.0 tiada power steering dan abs serta airbag depan...cuma ada auto lock pintu ketika pijak break dan sensor reverse
ReplyDeleteApa perbezaan viva 1.0ez dan 1.0 sx...body part sama atau lain
DeleteApa masalah jikalau camshaft pully dvvt tidak berfungsi?
ReplyDeleteViva elite ada ABS ke?
ReplyDeletePatutke sy ambil viva elite sec atau myvi s.e?
ReplyDeleteMcm mna kita nk tau perbezaan enjin viva mgikut cc
ReplyDeleteSaya ada viva 850 manual, sekiranya saya tukar gearbox ke 660 (4 speed)ada perbezaanah dalam menaiki bukit dan jalan di highway. Minta penjelasan tuan.
ReplyDeleteSalam Tuan, bolehkah Viva 850 dprtingkatkn kpd power steering? TKasih.
ReplyDeleteKenapa viva sya yidak menggunakan stibilezer link
ReplyDeletekedudukan filter aircond viva 660cc di mana?
ReplyDeletenak tanya clutch kit 850 sama ke dgn 1.0 tq
ReplyDeletetuan tumpang bru ni adk sy ade angkt head enjin myvi 1.0 lepas dah pasang semua sensor enjin x dpt crank dn penel meter x menyala ada bersangkut dgn ecu x tuan
ReplyDeletetq sharing
ReplyDelete